tiistai 15. helmikuuta 2022

Kevään uusia tuulia vai pahoja tyylimokia?

 Mitä oikeasti tapahtuu kun hakee uutta trendikästä tyyliä vaateliikkeestä

Saatko tyylin, joka toimii eduksesi vai päättyykö se tyylikatastrofiin?

Sain inspiraation tähän postaukseen, kun tyylihaasteen osallistujilta sain palautetta, että he yllättyivät siitä miten joutuivat itse miettimään mitä tyylikkyys heille merkitsee eikä tullut valmiita vaihtoehtoja pukeutumiseen. Eli joutuivat itse olemaan aktiivisemmin mukana prosessissa ja etsimään vastaukset itsestään. 

Olen itse todellakin sitä mieltä, että valmista tyyliä ei voi synnyttää ilman asiakkaan mukanaoloa. Tyyli vaatii myös itseltä työtä ja jonkunlaista tietoa mitä oikeasti etsit ja tarvitset pukeutumiseesi. Sen takia pyydän aina lisätietoa kysymyksillä ja mieluiten valokuvaa, jotta pystyn hahmottamaan sinulle parhaan tyylin, joka kuvastaa sinua ja koostuu sinulle parhaista vaihtoehdoista,

Joten päätin testata tämän käytännössä ja lähdin hakemaan "uutta tyyliä" kevääksi ja katsomaan mitä trendejä minulle suositeltaisiiin. 

Tässä yhteydessä haluan oikeasti korostaa, että arvostan vaateliikkeen myyjiä, olen itsekin työskennellyt vuosia näissä paikoissa. Tarkoituksenani ei ole missään nimessä vähätellä heidän ammattitaitoaan vaan näyttää miten oikeasti käy, jos annat vapaat kädet välittämättä itse lopputuloksesta.



Vaateliikkeen valinta ja avoin mieli

Ensinnäkin halusin valita liikkeen, joka tekee vähän enemmän kuin vain myy vaatteita. Eli heiltä pitäisi löytyä ammattitaitoa enemmänkin uuden tyylin löytämiseen.

Toinen asia mikä oli minulle tärkeää tässä testissä oli pitää avoin mieli ja heittäytyä mukaan. Siis kun jotain suositeltiin, niin tottakai mukaan sovitukseen, 

Annan täydet kymmenen pistettä tämän liikkeen myyjän aurinkoiselle ja ystävälliselle asiakaspalvelulle. Myös siitä, että hän lähti etsimään uusia vaatteita ollessani sovittamassa. 

Mutta sen sijaan sille en voi antaa paljon pisteitä että värit ja tyylit olisivat olleet minulle hyviä (päinvastoin). Samoin istuvuudessa opastaminen ja kokojen tunteminen jäi kyllä vaillinaiseksi.

Ensimmäinen yhdistelmä

Ensimmäinen yhdistelmä koostui vaaleansinisestä puserosta valkoisin kukkakoristein, joka valitettavasti oli minulle liian pientä kokoa. (Ei kyllä haitannut sillä paidan väri oli alunperinkin minulle liian kylmänsävyinen.)

Valkoinen takki taas näyttää todella suurelta minulla ja hihat ovat aivan liian pitkät (tuohon auttaa kyllä hihojen kääriminen mutta halusin toimia ihan niinkuin tavallinen ostaja, eli en lähde rullaamaan, käärimään tai muutenkaan parantamaan asun istuvuutta vaan jätän sen myyjän huoleksi). Ja yksi juttu mitä ei rintavana ihmisenä kannata valita, paidassa on kaksi todella isoa rintataskua. Hyvä puoli on että väri sopii minulle, mutta kontastina mustavalkoisuus on minulle aivan liikaa raju, jollei se sisällä muita värejä.

Alaosaan sain valinnaksi mustan neulehameen, johon sain kyllä ihan kätevän tyylivinkin, että sen voi nostaa ylemmäksi jos hame jää liian pitkäksi.

Kokonaisuus valuu kuitenkin ihan liikaa alas ja lyhentää minua entisestään
Myyjä toteaa, että näyttää todella hyvältä.

Sivulla näkyy alkuperäisen paitavalinnan kuosi

Nämä värit toimisivat minulla toisinpäin,
eli tummempaa ylös ja vaaleaa alas.


Myyjä kävi sitten hakemassa toisen paidan, sinistä jälleen. Hyvä puoli on se että paidassa on v-kaulus ja mustat kuviot yhdistyvät hameeseen. Mutta yhdistettynä valkoiseen paitaan saan jonkunlaisen huonon lääkärifiiliksen koko asuyhdistelmästä.

Väri on edelleen liian kylmä minulle mutta se sinäänsä toimii sillä sävy on kirkas. Myös peplum henkinen alaosa toimii vartalollani ihan hyvin.

Pussittavat hihat eivät toimi

Neulehame on vähän liikaa kapea yhdistelmään

Tästä kuvasta tuli tohtori Annika mieleen :)


Toinen yhdistelmä

Toiseen yhdistelmään sain syvän ja kylmän sävyisen vihreän värisen paidan ja tälläkin kerralla kuvioilla. En itse suosi kuvioita yläosassa, sillä se on selkeästi alavartaloani suurempi, näissä kuvioissa oli hyvä puoli se, että ne eivät olleet säännöllisiä ja aivan pientä printtiä.

Väri oli minulle taas aivan väärä, mutta tämä paita toisaalta yllätti monella tavoin. Se oli mukavan tuntuinen ja pehmeä päällä sekä laskeutui pehmeästi. Myös lisäpisteet yläosan rypytyksestä ja jälleen v-kaula-aukosta.
Jälleen minun kannattasi vaihtaa
kuviot alaosaan ja tummempaa yläosaan.

Silti ei nyt ihan huono valinta kuitenkaan.

Kolmas kruunaa kaiken

Kolmas vaihtoehto oli enemmän kesän värisävyjen vaaleata vihreää. Jälleen enemmän kylmän sävyinen ja liikaa murrettu väri minulle.

Mutta itse mekko, en voi oikeasti lyhyenä ihmisenä missään nimessä pitää nilkkapituista mekkoa
Jos sinä käytät, niin uskon sen näyttävän hyvältä sinulla.

Muutenkin mekko oli aika pyöreä kaula-aukkoinen ja tuli aika ylös kiinni. 
Plussaa toisaalta rintojen alta solmittavasta vyöstä joka sopii minulle ihan hyvin. 

Ystäväni nimitti tämän nunnamekoksi ja itse sain pyjama/aamutakkifiiliksen tästä asusta.

Väri ei näytä hyvältä minulla.

Aamutakkifiilis





Mitä opimme?

Tälläisistä tyylimuutoksista ei oikeasti hyödy kukaan. Olisin saanut monta vaatetta, jotka eivät todellakaan olisi minulle parhaita mahdollisia.

Jos olisin nämä ostanut, niin ne olisivat takuuvarmana jääneet kaappiin. 
Sillä seuraavana aamuna minulla ei olisikaan sitä myyjää vierelläni kertomassa miten hyvältä näytän niissä, vaan olisin itse jäänyt katsomaan tarkemmin miltä näytän.

Eihän kukaan oikeasti vain sovita ja osta kaikkea mitä suositellaan, en tarkoita sitä. Vaan jollei oman tyylin rakennukselle ole selkeää suuntaa ja otat valmiita tyylivinkkejä vastaan ilman miettimistä ovatko ne sinun juttusi. Tämä voi silloin olla lopputulos, vaatteet ja tyyli jotka eivät näytä tai tunnu sinulta. 

Tyylimuutokset onnistuvat, kun tietää
 miten korostaa toisen parhaita puolia. 



Jos sinun tyylisi tarvitsee uutta suuntaa niin suosittelen verkkokurssiani, Löydä oma uniikki tyylisi. Siinä keskitytään juuri siihen, että sinä saat oman persoonallisen tyylisi esiin
Korostat omia parhaita puoliasi ja valitset värejä jotka saavat sinut hehkumaan. 

Kurssi on 8-päivän mittainen, mutta sen voi käydä ihan omaan tahtiisi ja miten itse haluat.



Kerropa muuten oma mielipiteesi asiasta? Uskaltaisitko käydä kysymässä tyylineuvoja suoraan vaatekaupasta vai mietitkö ne mieluummin itse?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Värit jotka vanhentaa?

 Törmäsin netin selailussa artikkeliin väreistä jotka vanhentaa. Artikkelissa mainittiin stylistien paljastaneen 5 väriä jotka muka vanhenta...