tiistai 12. helmikuuta 2019

Kokolappujen kirous

Pidätkö sinäkin sotaa kokolappujen kanssa? Tuntuuko että toisessa kaupassa sinulle menee kahta kokoa pienemmät vaatteet ja toisessa suuremmat?
Koot vaihtelevat ihan oikeasti hyvin paljon eri suunnittelijoiden ja kauppojen kanssa. Kaupoilla saatta myös olla joissain eri mallistoissakin väljempää ja tiukempaa vaatetta kuin perusvalikoimassa. 
Esim. pluskoon vaatteet tehdään tarkoituksella väljemmäksi, mutta tarkoittaako tämä että sama koko sopii kaikissa malleissa? 

Itse olen ollut sodassa kokolappujen kanssa koko aikuisikäni. Tämä alkoi jo kun valitsin ylioppilasjuhliini mekkoa yhdessä äitini kanssa. Olimme äitini kanssa suhteellisen samanpituisia mutta minulle alkoi menemään isompi koko joissain vaatteissa kuin hänelle. Äitini muutenkin sai aina tuntumaan että mitä pienempi koko sinulle sopii sen parempi olet, kehumalla hyvin pientä siskoani ja muutenkin saadessa ostamaan liian pieniä vaatteita sanomalla että kun kesä tulee niin pääset liikkumaan ja tämä sopii sitten. Olin tuolloin m-kokoa muuten. Ja sain ylioppilaslahjaksi elämäni ensimmäisen laihdutuskuurivalmisteen. 
Itseasiassa mekkoni löytyi ilman minua, äitini oli tutussa liikkeessä sovittanut sitä kun en ollut mukana ja kertonut myyjälle että se oli minulle ja hän ei ollut varma sopiiko se. Myyjä oli tähän nauranut että mehän (äitini ja minä) ollaan samankokoisia , ja että minähän olen vain rintavampi.
Tämän ei siis ole tarkoitus mitenkään syyttää sukulaisiani, rakastan heitä koko sydämestäni. Vaan kertoa mistä sotani johtuu, miksi häpesin ostaa isompia kokoja. 

20-vuotias ja vähän päälle minä ei siitä niin kauheasti välittänyt vaan pukeutui niinkuin itse halusin. Minihameisiin, yhdellä narulla takana solmittaviin toppeihin, ja yli kymmenen sentin korkokenkiin. 
Mutta kyllä se silti pysyi jotenkin takaraivossa, kokolapun kasvaessa.

Myöhemmin vaatemaku muuttui hillitymmäksi ja rennommaksi. Ehkä vähän liiankin rennoksi välillä. 

Tehtyäni sovinnon oman vartalotyyppini kanssa ja opeteltuani miten eri vartalot voidaan pukea kauniisti aloin löytämään omaa tyyliäni ja puketumisen iloa. Kokolappu joissain vaatteissa on edelleen isompaa kokoa mutta siinä on kyse vaatteen istuvuudesta eikä mistään muusta.
Kokolappu ei kerro sinusta mitään ihmisenä, ei siitä miten arvokas ja kaunis olet, ei älystäsi eikä miten lämmin ja ystävällinen ihminen olet. 

Olen tällä hetkellä solminut aselevon niiden lappujen kanssa. Välillä se voi edelleenkin haitata mutta silloin voin aina leikata sen pois vaatetta käyttäessäni. ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Värit jotka vanhentaa?

 Törmäsin netin selailussa artikkeliin väreistä jotka vanhentaa. Artikkelissa mainittiin stylistien paljastaneen 5 väriä jotka muka vanhenta...